הכיסים של ענתי – הפעלות

הכיסים של ענתי –  פיונה  מק-קי

"ענתי אהבה כיסים. בכל הבגדים של ענתי היו כיסים – המון כיסים. בסרבל האהוב עליה היו שנים עשר כיסים. ענתי אהבה לשים את הידיים בכיסים, ומובן שהיא גם שמרה דברים בכיסים, ומובן שהיא גם שמרה דברים בכיסים. בכל כיס ענתי שמה משהו טוב, אבל בכיס הגדול מכולם היא שמה את הדבר הכי טוב…"         סימניה

הפעלות

בסוף כל עמוד – אפשר לשאול את הילדים כמה כיסים גילו כבר? כמה נשארו לגלות? (מנייה)

  • אפשר לומר שבינתיים גילו מה יש בכיס הראשון, השני, השלישי… (מנייה במספרים סודרים)
  • מה לדעתך יהיה בכיס הרביעי?

בסוף הספר – כמה כיסים היית רוצה שיהיו לך בסרבל? מה היית רוצה  לשים בכיסים שלך? תאספו פריטים אלה מהבית.

מכינים פיסות בד, מניחים אותם על השולחן ומאחוריהן מניחים את הפריטים שאספתם. לשאפתנים  מביניכם, אפשר לתפור, עם ילדיכם, את הכיסים שבתוכם אפשר יהיה באמת להניח את הפריטים השונים. גם הכנת הכיסים היא פעילות מתמטית!

האם לדעתך יש כיס  לכל אחד מהפריטים? איך אפשר לדעת?

  • אפשר להניח פריט מאחורי כל כיס; ("התאמה חד-חד ערכית"' שעל הבנתה מבוססת הבנת המנייה)
  • אפשר למנות את הכיסים ואת הפריטים ולבדוק אם יש אותו המספר; (יכולת מנייה)
  • אפשר לבנות דיאגרמה מוחשית בעלת שני עמודים על השולחן או על הרצפה. ליד כל כיס מונח פריט אחד. המטרה היא לבדוק אם שתי השורות מגיעות לאותו מקום (ייצוג גראפי המאפשר השוואת כמויות, ובדיקת ההפרש בין מספרים)

האם לדעתך הכיסים גדולים מספיק כדי להכיל את פריטים השונים? קודם משערים, ואח"כ בודקים ע"י הנחת הפריט מאחורי (או בתוך) הכיס. (השוואה ישירה של שטח או נפח) במידה והכיס אינו גדול מספיק, אפשר להכין כיס נוף שיתאים לפריט.