פתרון בעיות בחיי יומיום – הוראות ודוגמאות

פתרון בעיות בחיי יומיום
כפי שהסברתי בספר, לכל בעיה יש מגוון פתרונות, בהתאם לדרך החשיבה ולידע הקודם של הפותרים. כדאי לחזור לבעיות המוצגות בספר כדי שתיזכרו בסוגים שונים של פתרונות אפשריים ולפתרונות האופייניים לרמת התפתחותם המתמטית של הילדים.
להלן מספר דוגמאות, הנלקחות מסיטואציות אמתיות מגוונות. אפשר ליצור סיטואציות דומות אצלכם בבית או לקבל השראה מהם לגבי בעיות אפשריות מחיי היומיום שלכם.
זכרו:
* לתת לילדים לפתור את הבעיה בדרך שלהם! כדאי שיותר מבן אדם אחד יפתור את הבעיה. גם אתם יכולים להציע את הדרך שלכם, בתנאי שהם פתרונות שלילדים יש סיכוי להבין, ובתנאי שאתם לא מצפים שילדיכם יפתרו אותה כמוכם.
* להתרחק מדרכי פתרון שלימדו אתכם בבית ספר! לרוב אלה דרכים פחות אינטואיטיביות, הנקראים 'אלגוריתמים'. אלגוריתמים אלה הם בדרך כלל פרי עבודתם של שנים של עבודה של מתמטיקאים שהחליטו שהם יעילים כדי להגיע לתוצאה הנכונה. לעיתים קרובות, תלמידים משתמשים בהם ללא הבנה של הסיבות שבגללן הם מצלחים להניב תשובות נכונות.
* לבקש מהם שיסבירו איך הם פתרו אותה.
* להימנע מלומר אם תוצאות הילדים נכונות או לא. לרוב, הילדים יגלו אם הם צדקו ברגע שיתחילו להסביר את דרך הפתרון שלהם.

דוגמאות

1. דב הכין לזניה לארוחת ערב שבו סעדו 5 אנשים. כשהוא הביא את הלזניה לשולחן הוא שאל את הסועדים, איך לדעתם כדאי לחתוך את הלזניה כדי לחלק אותה שווה בשווה.
באילו דרכים אתם מציעים לדב לחלק את הלזניה שווה בשווה בין חמשת הסועדים.
2. סבתא נתנה לארבעת נכדיה שטר של 50 ₪. איך אפשר לחלק את הכסף, שווה בשווה, בין הילדים?
3. לנה אכלה דגני בוקר מרובעים של שיבולת שועל לארוחת בוקר. היא ספרה וראתה שנשארו 12 ריבועים בקערה. אבא שאל אותה כמה ריבועים יישארו אם בביס הבא היא תאכל 4 ריבועים בבת אחת.
4. אמא ויעל קוראות ספר לפני השינה. בספר יש 45 עמודים. אתמול הם הגיעו לעמוד 23. כמה עמודים נותרו לסוף הספר.
5. תום רצה לקנות 3 שקיות במבה למסיבת הפיג'מה שלו. כל שקית עולה 8 שקל. יש לו שטר של 20 שקל. האם זה יספיק לשלוש השקיות? איך אתם יודעים?

במידה ואתם וילדיכם חשבתם על בעיות מתוך חיי היומיום שלכם, שתפו אותנו ואולי נפרסם את הבעיות שלכם כאן באתר. המצאת בעיות ע"י ילדים חשובה באותה מידה כמו פתרונן.
המצאות ופתרונות נעימים!